Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2009

"ΧΡΥΣΑ ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΑ"

Τα ελαιόδενδρα έβγαζαν χρυσάφι

Επιδοτήσεις-μαμούθ σε κουμπάρους και συγγενείς πολιτικών στελεχών την περίοδο 2004- 2005

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Κώνστας Χάρης Καρανίκας

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2009

«Υπήρχαν παραγωγοί που φαίνονταν να δήλωναν ότι από 30 ελαιόδεντρα παρήγαγαν 10 τόνους λάδι, αριθμοί εξωπραγματικοί. Πήρα λοιπόν τη λίστα και την πήγα στον Εισαγγελέα Χανίων. Του την παρέδωσα, αλλά από τότε δεν είχα νέα ξανά για την υπόθεση».

Σχεδόν τρία χρόνια μετά την καταγγελία του Γιάννη Ματσαμάκη η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης καλεί την Ελλάδα να επιστρέψει τα 374.000

ευρώ που είχε λάβει για επιδοτήσεις «υπερπαραγωγικών» ελαιοδένδρων την περίοδο 2004- 2005 στην επαρχία Αποκορώνου Χανίων.

Αν και η υπόθεση της απάτης με τα πανωγραψίματα στην παραγωγή ελαιολάδου έχει δει το φως της δημοσιότητας εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, άνθρωποι που γνωρίζουν καλά την υπόθεση τονίζουν στα «ΝΕΑ» πως στελέχη της τότε κυβερνώσας παράταξης ασκούσαν έντονες πιέσεις για να καθυστερήσουν οι έρευνες. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι τα 374.000 ευρώ βρέθηκαν να έχουν μοιραστεί ανάμεσα σε παραγωγούς, τα ονόματα των οποίων περιλαμβάνονται σε λίστα που κατέληξε το 2007 στα χέρια του εισαγγελέα Χανίων, ενώ ένας εκ των πρωταγωνιστών φέρεται να έχει μεταβιβάσει σε ανύποπτο χρόνο τα περιουσιακά του στοιχεία. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δίκτυο υψηλής προστασίας είχε στηθεί για να προστατέψει κουμπάρους και συγγενείς πολιτικών στελεχών που εμπλέκονται στην υπόθεση.

20 Φεβρουαρίου 2007. Ο παραγωγός ελαιολάδου στη Ράμνη Χανίων κ. Γιάννης Ματσαμάκης επισκέπτεται το γραφείο του εισαγγελέα στα Χανιά και του παραδίδει μία λίστα όπου αναγράφονται τα ονόματα 57 παραγωγών από τον Αποκόρωνα και τα Σφακιά. Αν και μία ρίζα ελιάς μπορεί να αποδώσει ένα με πέντε λίτρα ελαιολάδου, οι συγκεκριμένοι παραγωγοί φαίνονταν να παράγουν τουλάχιστον πενταπλάσιες ποσότητες από το συνηθισμένο. Σε μερικές περιπτώσεις, αυτά που δήλωναν ανήκαν στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας: 140 δέντρα παρήγαγαν 76.582

κιλά καρπών ή 21 τόνους ελαιολάδου...

Μπλεγμένες και οι τράπεζες
Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα των «Νιου Γιορκ Τάιμς», κατά τους ελέγχους της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης προέκυψαν στοιχεία που εμπλέκουν και τράπεζες.

«Στις 28 Δεκεμβρίου του 2005 βρήκα στον λογαριασμό μου να έχουν κατατεθεί 3.000 ευρώ για επιδότηση και την ίδια ημέρα να μου γίνεται ανάληψη από την Ένωση του ποσού των 2.397 ευρώ. Εγώ είχα 150 ελιές και ποτέ δεν πήρα τόσο μεγάλη επιδότηση όσο μου κατατέθηκε στον λογαριασμό μου. Στα χαρτιά που είχα καταθέσει για την επιδότηση είχα δηλώσει τα 150 δέντρα και την παραγωγή λαδιού που είχα κάνει και για την οποία δικαιούμουν περίπου 600 ευρώ», λέει στα «ΝΕΑ» ο παραγωγός κ. Αντρέας Λουράκης.

10 ΤΟΝΟΙ ΛΑΔΙ ΑΠΟ 30 ΔΕΝΔΡΑ
Παραγωγοί δήλωναν ότι από 30 ελαιόδεντρα παρήγαγαν 10 τόνους λάδι αν και μία ρίζα ελιάς μπορεί να αποδώσει ένα με πέντε λίτρα

Απάτες με τις εξουσιοδοτήσεις

ΕΠΕΙΔΗ οι συνεταιρισμοί παρέχουν εξοπλισμό στα μέλη τους, οι παραγωγοί κάποιες φορές υπογράφουν συμφωνητικά που δίνουν το δικαίωμα ανάληψης χρημάτων από τους προσωπικούς τους λογαριασμούς.

Όμως οι αρμόδιοι ελεγκτές βρήκαν ότι «αναλήψεις» πραγματοποιήθηκαν και από λογαριασμούς παραγωγών που δεν είχαν υπογράψει τέτοιου είδους εξουσιοδοτήσεις.

«Πήγα στην τράπεζα και εκεί μου είπαν ότι τα πήρε η Ένωση γιατί είχα κάνει εξουσιοδότηση. Τους είπα να μου δείξουν την εξουσιοδότησή μου γιατί εγώ ποτέ δεν είχα υπογράψει τίποτα. Μου είπαν να ρωτήσω στην Ένωση όπου και εκεί μου είπαν ότι έγινε κάποιο λάθος», συμπληρώνει ο κ. Λουράκης.

Όπως αποκαλύπτει στα «ΝΕΑ» ο συνταξιούχος τραπεζικός υπάλληλος, μέλος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αποκορώνου- Σφακίων, κ. Μανώλης Χαριτάκης, ο οποίος εργάστηκε στο κατάστημα Βάμου, την περίοδο 2001-2002 «εν μια νυκτί είχαν φέρει 10.000 εξουσιοδοτήσεις με τις οποίες μπορούσαν να παίρνουν χρήματα από τους λογαριασμούς της επιδότησης διαφόρων αγροτών. Αυτό είναι εύκολο να βρεθεί, αν κάποιος το αναζητήσει. Προσωπικά κατάλαβα τι ακριβώς συμβαίνει όταν τον Ιανουάριο του 2006 έρχεται ένας παραγωγός και μου λέει “τα έχετε κάνει μαντάρα στην τράπεζα. Τη μια μέρα μου βάζουν 3.012 ευρώ για επιδότηση και την ίδια στιγμή μού τα παίρνουν πίσω από την Ένωση”».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου