Κυριακή 9 Ιουνίου 2013

ΜΙΑ ΔΙΕΙΣΔΥΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ «Η Κίσαμος των προγόνων μας» Από: Γιώργος Κώνστας Δημοσιεύθηκε στις: 08-06-2013 11:43:48 Ποια ήταν η καθημερινότητα των κατοίκων της Κισάμου στις αρχές του 20ου αιώνα; Πέρα από το πολιτικό αίτημα της Ένωσης, πώς ζούσαν οι κάτοικοι; Πώς ήταν τα σχολεία τους, οι δρόμοι, τα σπίτια, τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν; Στοιχεία για όλα τα παραπάνω και ακόμα περισσότερα αναζήτησαν οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Κισάμου. Με την καθοδήγηση και στήριξη της εκπαιδευτικού κας Ελευθερίας Αποστολάκη τα παιδιά έψαξαν στα οικογενειακά τους αρχεία φωτογραφίες και αντικείμενα. Επισκέφθηκαν παλιούς οικισμούς, μουσεία με υλικό της εποχής, βρήκαν πληροφορίες σε βιβλιοθήκες και διαδίκτυο, έκαναν μια δουλειά που θα ζήλευαν... ιστορικοί. «Μέσα από την ιστορία, τη δράση των προγόνων των παιδιών, των οικογενειών τους, τα αντικείμενα και τις ιστορικές τοποθεσίες, θέλαμε να βάλουμε τα παιδιά να μπουν στη διαδικασία να εντοπίσουν τις πηγές, να μιλήσουν με τους ανώνυμους ανθρώπους, να γνωρίσουν ότι ιστορία δεν είναι να αποστηθίζεις κάτι πολύ καλά, αλλά να ερευνάς, να ψάχνεις την πληροφορία, να μελετάς» μας εξηγεί η κα Αποστολάκη, θέλοντας να μας φέρει πιο κοντά στον τρόπο σκέψης και εργασίας των παιδιών. Η όλη εργασία εκτιμά η φιλόλογος θα βοηθήσει τα παιδιά και στο μέλλον σε πολλά πράγματα που θα κάνουν, αφού τους έμαθε την τυπολογία της έρευνας και έσπειρε σε πολλά από αυτά το "δαιμόνιο" της αναζήτησης. Δεν είναι πρώτη φορά που τα παιδιά του σχολείου δουλεύουν κατ’ αυτόν τον τρόπο. «Μια από τις πρώτες ερωτήσεις που βάζω όταν μπαίνω στην τάξη είναι να βρουν το όνομα του δρόμου που μένουν και την ιστορία του προσώπου ή του γεγονότος που βρίσκεται πίσω από αυτό ή να βρουν παλιά αντικείμενα. Δώσαμε έμφαση πολύ και στην τοπική ιστορία. Στις εκδηλώσεις για την 25η Μάρτιου ψάξαμε στοιχεία με βάση τα γεγονότα στην Κίσαμο και το Καστέλι. Όλα αυτά, μαζί με τις επισκέψεις στα ιστορικά σημεία τόνωσαν το ενδιαφέρον των παιδιών και έκαναν το μάθημα πολύ πιο ενδιαφέρον» υπογραμμίζει η κα Αποστολάκη. Η δουλειά των παιδιών παρουσιάσθηκε στο μαθητικό συνέδριο για τα 100 χρόνια της Ένωσης κερδίζοντας πολύ θετικά σχόλια. Οι φωτογραφίες των προπαππούδων μας «Βρήκα στο αρχείο της οικογένειάς μου και έφερα στην ομάδα μας μια φωτογραφία του προ-προ-πάππου μου από τις αρχές του 20ου αιώνα. H αναζήτηση της φωτογραφίας και όσα έμαθα για την ιστορία της είχαν πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον» μας επισημαίνει η Αρτεμις Χορευτάκη. Την ιστορία του προπάπου της, λεπτομέρειες για την φωτογραφία και την οικογένεια της στις αρχές του 20ου αιώνα, η Αρτεμις μπόρεσε να τα ακούσει μέσα από τςι αφηγήσεις της γιαγιάς της που ενδιαφέρθηκε και αυτή για την εργασίας της. «Μέσα από τις εργασίες αυτές γνωρίσαμε καλύτερα την ιστορία του τόπου μας και των ανθρώπων του» μας λέει η Αρτεμις. Φωτογραφίες και βιβλία από το αρχείο της γιαγιάς της εντόπισε και ερεύνησε και η Χρύσα Ανουσάκη. «Το ότι επισκεφθήκαμε ιστορικά χωριά, το μουσείο Σκαλίδη στα Περβόλια ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους μας. Βλέποντας τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι την εποχή εκείνη, δεν μπορούσε να μην σε εντυπωσιάσει η ιδέα του πόσο δύσκολο ήταν να κάνουν τόσες εργασίες.» «Γνωρίσαμε και ήλθαμε σε επαφή με μια ιστορική περίοδο που αγνοούσαμε για την περιοχής μας» είναι τα λόγια του Κων σταντίνου Σχοινοπλοκάκη. Στα ιστορικά χωριά Άγνωστο για πολλούς το παρελθόν των χωριών της Κισάμου και η συμβολή στους αγώνες για την απελευθέρωση αλλά και την πρόοδο στις τέχνες και τα γράμματα. Η Ελίζα Κολάρια ήταν μια από τις μαθήτριες που συμμετείχαν στην παρουσίαση της εργασίας στο μαθητικό συνέδριο. «Αναζήτησα στοιχεία στις βιβλιοθήκες για την εποχή εκείνη και κάποια σημαντικά πρόσωπα. Δεν μπόρεσα να μην ξεχωρίσω το ρόλο της Αντωνούσας της γυναίκας-ηρωίδας της περιοχής. Δεν μπορούσες να μην εντυπωσιαστείς από το θάρρος, την τόλμη και την αποφασιστικότητά της σε μια εποχή πολύ δύσκολη για μια γυναίκα» λέει χαρακτηριστικά η κοπέλα. «Βρεθήκαμε σε χωριά, είδαμε παλιά κτίσματα και μάθαμε για το παρελθόν. Παράλληλα, άλλα παιδιά βρέθηκαν στο μουσείο Σκαλίδη, άλλα σε συλλογές που υπάρχουν σε σχολεία της περιοχής μας, μαθαίνοντας πράγματα που αγνοούσαμε εντελώς» αναφέρει η Μαρία Σπηλιώτη. Σημαντική και η συμβολή στην όλη προσπάθεια της Γωγώς Παπαευαγγέλου. «Η όλη εμπειρία ήταν καθαρά βιωματική. Αυτή η γνωριμία με το παρελθόν είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και ξεχώριζε από το απλό μάθημα στην τάξη. Και μόνο ότι μαζευόμασταν εδώ το απόγευμα και βγάζαμε όλη τη δουλειά πραγματικά άξιζε τον κόπο» λέει η Γωγώ. Εντυπωσιακή ήταν και η έρευνα της Ανέτας Μπαριωτάκη. Η συλλογή του δημοτικού σχολείου της, η βιβλιοθήκη, οι αφηγήσεις των συγγενών αποτέλεσαν τις βασικές της πηγές. «Δεν είμαι φανατική φίλη της ιστορίας όμως το ψάξιμο και τα στοιχεία που βρήκαμε, ήταν κάτι το ξεχωριστό για όλους μας» τονίζει η Ανέτα. Συμμετέχοντες μαθητές Ανουσάκη Χρύσα, Καστανάκη Σταυρούλα, Κατερουδάκης Γιάννης, Κολάρια Ελίζα, Κοντεκάκης Αντρέας, Κουνελάκη Γιάννα, Κουντουράκη Ελευθερία, Λουβιτάκης Αντώνιος, Παπαευαγγέλου Γωγώ, Σελεμάι Λέιντι, Σπηλιώτη Μαρία, Στημαδωράκη Τόνια, Στρατάκη Δήμητρα, Σχοινοπλοκάκης Κων/νος, Χαλκιαδάκη Αναστασία, Χορευτάκη Άρτεμις, Χοχλάκης Γιάννης, Μαραγκουδάκης Χάρης, Μαρκετάκης Στυλιανός, Μπαλαδάκη Μαρία, Μπαμπουνάκης Αρτέμιος, Μπαριωτάκη Ανέτα, Μπεκίρι Χαζίζ, Μπενιουδάκη Μαριλένα Μυλωνάκης Ευάγγελος, Νικολακάκη Μαρία,Νικολουδάκης Γιάννης, Παπαδεράκη Κωνσταντίνα. Καθηγητές: Αποστολάκη Ελευθερία, Γεωργακάκη Ελένη, Παπαευαγγέλου Χαρίλαος (διευθυντής).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου